Wielu właścicieli firm, szczególnie niewielkich, staje przed trudnym problemem zajmowania się działalnością public relations, która obecnie jest niezbędna, aby zyskać rozpoznawalność, odnieść sukces i radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach. Jedni stawiają na zatrudnienie osoby, która równocześnie będzie zajmować się PR, marketingiem i reklamą, inni wolą specjalistę wyłącznie od PR, a jeszcze inni stawiają na współpracę z agencją. Każdy z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady, zasadniczo jednak sukces któregoś z nic zależy w głównej mierze od osób zajmujących się public relations.
Zewnętrzna agencja PR oznacza kontakt z ludźmi, którzy mają bogate doświadczenie w tej dziedzinie i zajmowali się różnymi branżami. Mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie oraz często naocznie przekonywali się o skuteczności (lub jej braku) różnych rozwiązań. Ponieważ pracują równocześnie z wieloma klientami, to mogą pozwolić sobie na utrzymanie niskiej stawki, a więc współpraca z agencją cenowo wypada podobnie lub taniej niż zatrudnienie własnych specjalistów od PR. Z drugiej jednak strony duża liczba klientów to także problem z zagospodarowaniem równej ilości czasu dla każdego, szczególnie gdy jeden z nich przeprowadza aktualnie dużą kampanię lub ma poważne problemy, wymagające zaangażowania większej niż zwykle liczby pracowników. Możliwe również, ze ze względu na specyfikę branży lub trudności w komunikacji wynikające z różnego podejścia do wielu spraw współpraca z agencją nie będzie przebiegała tak gładko, jak można sobie tego życzyć, choć oczywiście większa liczba dostępnych pracowników to też szansa na znalezienie tego, z którym właściciel firmy najłatwiej znajdzie wspólny język.
Zatrudnienie własnego specjalisty (lub specjalistów) od PR pozwala na wybranie najlepszej kandydatury. Taka osoba będzie w pełni skupiona na swojej pracy i nie rozpraszana innymi zadaniami. Będzie również znała firmę od podszewki, jej mocne i słabe strony, specyfikę branży i inne zagadnienia, które osobie z zewnątrz mogą umknąć. Z drugiej jednak strony sprawia to, że braknie jej dystansu, który często jest niezbędny przy takiej pracy, a zdobywanie doświadczenia jedynie przy pracy w jednej firmie nie pozwala w pełni rozwinąć skrzydeł, dlatego taki pracownik z reguły ma mniejsze doświadczenie zawodowe niż osoba zatrudniona w agencji PR.
Jak widać, wybór każdego z tych rozwiązań może się wiązać z określonymi konsekwencjami, które wpłyną na skuteczność działań PR.