agencja PR

Agencja PR czy własny pracownik zajmujący się PR?

Wielu właścicieli firm, szczególnie niewielkich, staje przed trudnym problemem zajmowania się działalnością public relations, która obecnie jest niezbędna, aby zyskać rozpoznawalność, odnieść sukces i radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach. Jedni stawiają na zatrudnienie osoby, która równocześnie będzie zajmować się PR, marketingiem i reklamą, inni wolą specjalistę wyłącznie od PR, a jeszcze inni stawiają na współpracę z agencją. Każdy z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady, zasadniczo jednak sukces któregoś z nic zależy w głównej mierze od osób zajmujących się public relations.

Zewnętrzna agencja PR oznacza kontakt z ludźmi, którzy mają bogate doświadczenie w tej dziedzinie i zajmowali się różnymi branżami. Mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie oraz często naocznie przekonywali się o skuteczności (lub jej braku) różnych rozwiązań. Ponieważ pracują równocześnie z wieloma klientami, to mogą pozwolić sobie na utrzymanie niskiej stawki, a więc współpraca z agencją cenowo wypada podobnie lub taniej niż zatrudnienie własnych specjalistów od PR. Z drugiej jednak strony duża liczba klientów to także problem z zagospodarowaniem równej ilości czasu dla każdego, szczególnie gdy jeden z nich przeprowadza aktualnie dużą kampanię lub ma poważne problemy, wymagające zaangażowania większej niż zwykle liczby pracowników. Możliwe również, ze ze względu na specyfikę branży lub trudności w komunikacji wynikające z różnego podejścia do wielu spraw współpraca z agencją nie będzie przebiegała tak gładko, jak można sobie tego życzyć, choć oczywiście większa liczba dostępnych pracowników to też szansa na znalezienie tego, z którym właściciel firmy najłatwiej znajdzie wspólny język.

Zatrudnienie własnego specjalisty (lub specjalistów) od PR pozwala na wybranie najlepszej kandydatury. Taka osoba będzie w pełni skupiona na swojej pracy i nie rozpraszana innymi zadaniami. Będzie również znała firmę od podszewki, jej mocne i słabe strony, specyfikę branży i inne zagadnienia, które osobie z zewnątrz mogą umknąć. Z drugiej jednak strony sprawia to, że braknie jej dystansu, który często jest niezbędny przy takiej pracy, a zdobywanie doświadczenia jedynie przy pracy w jednej firmie nie pozwala w pełni rozwinąć skrzydeł, dlatego taki pracownik z reguły ma mniejsze doświadczenie zawodowe niż osoba zatrudniona w agencji PR.

Jak widać, wybór każdego z tych rozwiązań może się wiązać z określonymi konsekwencjami, które wpłyną na skuteczność działań PR.

pobrane (3)